Podręcznik to ważne źródło wiedzy. Jest to zbiór informacji, które pomagają dzieciom uczyć się i rozumieć otaczający ich świat. Treść podręcznika powinna być przedstawiona w sposób zrozumiały zarówno dla dzieci, jak i dorosłych.
Podręcznik do nauki przyrody dla szkoły podstawowej
Podręczniki do nauki przyrody w szkole podstawowej mogą być wykorzystywane do nauki o otaczającym uczniów świecie. Powinny one obejmować szeroki zakres tematów, takich jak rośliny i zwierzęta, miejsce Ziemi w przestrzeni i czasie, organizmy żywe - od bakterii po człowieka, woda na Ziemi: jej źródła, obiegi, zastosowania (jeziora słodkowodne/rzeki) i kwestie jakości, systemy pogodowe i zmiany klimatu.
Podręcznik do nauki geografii dla szkoły podstawowej
Podręcznik do geografii dla szkoły podstawowej powinien umożliwić uczniowi poznanie, w jaki sposób nasz świat układa się w całość. Nie wystarczy tylko wiedzieć, gdzie są miejsca, ale także dlaczego istnieją i co to oznacza dla ludzi tam mieszkających.
Uczeń powinien być w stanie prześledzić każdy krok w rozwoju ludzkości w kolejności od perspektywy globalnej do pojedynczego bloku miejskiego; w miarę jak skupiska ludności stawały się coraz bliższe, rosła też ich odległość na każdej mapie powierzchni Ziemi.
Podręcznik do nauki historii dla szkoły podstawowej
Tworząc podręcznik historyczny, należy zachować równowagę między historią narracyjną a wiedzą merytoryczną. Ważna jest ogólna wiedza o wydarzeniach, które miały miejsce, ale równie ważne jest, by uczniowie rozumieli, w jaki sposób wydarzenia te wiążą się z kulturą i społeczeństwem. Istnieje wiele sposobów przekazywania tych informacji - niektórzy korzystają z filmów dokumentalnych lub fabularnych, inni uważają, że dyskusje z kolegami z klasy mogą ich naprowadzić na właściwą drogę.